پوشش زن کرمانج
وبسایت خبری کوردنیوزر،خبرها و رویدادهای ایران و جهان و مناطق کردنشین را در معرض دید بازدید کنندگان وکاربران محترم قرارمیدهد.ولازم به ذکراست وبسایت کوردنیوزکاملامستقل و وابسته به هیچ یک از جناحهای سیاسی نمیباشد. باتشکر مدیر وبسایت :علیرضاحسینی سقز
پوشش زن کرمانج
18 / 6 / 1391 ساعت 0:58 | بازدید : 4268 | نویسنده : علیرضاحسینی سقز | ( نظرات )
 
 

پوشش زن کرمانج شمال خراسان ، نماد پوشش زن مستوره پیش از اسلام

کرمانج‌ها به عنوان شاخه‌ای از قوم کرد، از جمله اقوام ساکن در شمال خراسان هستند. به گزارش ایونا ، یکی از عمده ویژگیهای قوم کرمانج خراسان شمالی که افراد این قوم را از دیگر اقوام ممتاز می‌کرده پوشش مردان و زنان این قوم بوده  است. پوشش زن کرمانج شمال خراسان که امروز به صندوقچه صنایع دستی این استان رفته است اکنون تنها به عنوان زینت به کار برده می‌شود.

زن کرمانج شمال خراسان در حال قالیبافی

البته ناگفته نماند که اکنون تنها بعضا این پوشش اصیل کرمانجی در میان زنان عشایر، آن هم زنان مسن‌تر، دیده می‌شود و گاه نیز اهالی خطه خراسان شمالی در مجالس جشن و شادی اقدام به پوشیدن لباسهای کرمانجی می‌کنند.

یک محقق در زمینه فرهنگ مردم شمال خراسان در این‌باره گفت:  پوشش زن کرمانج شمال خراسان پوشش زن مستوره و با حجاب پیش از اسلام است

مهدی رستمی افزود : بزرگترین توهین به ایل کرمانج این است که بگویند زن این قوم برهنه و بی‌حجاب است که قوم کرمانج برای برهنگی اصطلاح "قوط" را استعمال می‌کند. او بیان کرد: زن کرمانج در جامه محلی کاملا پوشیده و محجبه است. وی توضیح داد: پوشش زن کرمانج شمال خراسان شاخصه‌های منحصر به فردی دارد که نوع پارچه، زینتها، نامها و پردازش رنگ از جمله این ویژگیها است. او گفت: لباس زن کرمانج شمال خراسان ترکیبی از کراس( (keras، شیلوار ، کله ( (kolleو نظامی است.

وی افزود: بالاتنه که در اصطلاح کرمانجی "کراس" نامیده می‌شود و دامن که در اصطلاح کردی "پارچه" و "شیلوار" نامیده می‌شود، دو قسمت اصلی لباس کرمانجی هستند. او گفت: بالاتنه لباس، "کراس" نامیده می‌شود که پیراهنی ساده است و یقه خاصی ندارد. وی افزود: "کله" پوششی است از جنس پارچه مخمل که بر روی کراس پوشیده می‌شود.او ادامه داد: برای کله از پارچه مخمل با رنگهای تند و گرم مثل قرمز و سبز و بنفش استفاده می‌شود.

وی افزود: این لباس با سکه‌های تزیینی که در اصطلاح کرمانجی "دراو" نامیده می‌شود با تعبیه حلقه بر روی سکه، تزیین می‌شود. او گفت: سکه‌های متعدد بر روی کله، هنگام راه رفتن، صدایی موزون تولید می کند.رستمی توضیح داد: به حاشیه یقه، جیب‌ها و سر آستین‌های کله، نوارهایی زیگزاگ با رنگهای تند، دوخته می‌شود.

به گزارش ایونا ، یکی از ایلیاتی‌های شمال خراسان نیز در این‌باره گفت: "پارچه" یا "شیلوار" که در اصطلاح امروزی دامن نامیده می‌شود از پارچه مخمل با متراژ بسیار زیاد حدود ‪ ۱۵متر تهیه می‌شد. مرادعلی عمارلو افزود: حاصل درازای پارچه شیلوار، جامه‌ای با چین بسیار زیاد و خوش‌حالت بود. وی ادامه داد: شیلوار با نخهای رنگی، دراو دوزی و قیطان دوزی آرایش داده می‌شود.او گفت: همچنین قسمت پایین شیلوار با نوارهایی رنگارنگ که واحد آن "ماخل" نامیده می‌شود دوردوزی می‌شود.

او افزود: جامه بعدی همان شلوار امروزی است که در گویش کرمانج "نظامی" نامیده می‌شود و فاقد هر گونه پیرایه است. وی بیان کرد: بر روی نظامی جورابی بلند پوشیده می‌شود که دستبافت و دارای شکل و نگارینه است. او گفت : زن کرمانج برای پوشش سر از چارقد که امروز به روسری موسوم است و شالی مخصوص استفاده می‌کند، این سرپوشها حتی روی چهره زن به جز چشمان را می‌پوشاند. وی افزود: پوشش زن کرمانج خراسان شمالی با رنگهای متنوع ترکیبی متناسب است که مسوولان مربوط باید برای حراست از این میراث فرهنگی تلاش کنند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نظر سنجی

بنظرشماكدام يك ازشهرهاي كردنشين زيربيشترهدف تهاجم فرهنكي قراركرفته است؟

آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kurdnews و آدرس kordstan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را د




آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 5108
:: کل نظرات : 160

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 45

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1745
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 19128
:: بازدید ماه : 147245
:: بازدید سال : 446904
:: بازدید کلی : 4347083